fredag, juli 17, 2009

Idag har det hänt något stort

The Car.

Idag har det hänt något stort. I det lilla, alltså. JAG HAR KÖRT BIL.
Japp.

För en vanlig människa med körkort kanske den kommentaren verkar lite konstig...men för mig...är det stort. Jag tog körkort 1990. Jag var då 20 år. Kuggade min första uppkörning, klarade den andra. Ingen större dramatik. MEN. Jag ville aldrig ta körkort. Jag var helt ointresserad av att ha körkort, av att köra bil. Frihet och allt det som lockade andra, var inget jag åtrådde. Men, norrlänning, som jag var (är?) så tog jag iallafall körkort. Sedan dess har jag i princip inte kört bil. På 19 år. Första månaderna när vi bodde i Arvidsjaur, javisst. När jag varit tvungen, javisst. I övrigt, Stockholms Lokaltrafik eller skjuts.

Många blir provocerade över att jag väljer att inte köra bil. Jag har många gånger undrat varför det provocerar så mycket. Det finns ju så många som är duktiga på att köra, som vill köra och som t.o.m. gillar att köra bil. Så varför måste jag?

Men idag har det alltså hänt. Jag har kört bil.

2 kommentarer: