tisdag, april 07, 2009

Fransk pedagogik


Så här ser skolan ut där jag läser franska. (Och hmmmm, ja! - det råkar även vara skolan där Richard och ett hundratal franska och utländska militärer studerar sitt chefsprogram.)
Hur som. Idag när jag var på franskan fundrade jag lite över den franska pedagogiken. Richard har ofta berättat anekdoter från sina studier och konstaterat att utbildningssystemet, stilen, är ganska olik vår svenska. I Sverige lär vi oss av våra fel och misstag. De är en del av utbildningen. man gör fel och lär sig till nästa gång. Vi har (oftast iallafall) "ett lärande" perspektiv till/i vår utbildning. Så är det inte här i Frankrike. Här är fel fult. Man får helt enkelt inte göra fel. Det är hemskt att göra fel. Den som gör fel HÄNGS UT inför full klass och får skämmas över sina tillkortakommanden. Kanske inte på min nivå av franska men i Richards klass är det definitivt så. I min klass idag skulle vi prata om Familjen och Den Utvidgade Familjen. På franska såklart. Lärarinnan berättade för mig att klassen redan gått igenom hela familjen tidigare och att det kanske skulle bli lite svårt för mig att hänga med. Ok, kör på tänkte jag. Så började hon, lärarinnan. Med en repetition. Ställde en massa frågor om Grand-mère och belle-soeur m.m. Kvinnan, som satt bredvid mig kunde ALLA svaren för att hon hade ju redan gjort den här övningen tidigare. Då - får hon ett ÖVERSVALLANDE beröm av vår lärarinna. "Fantastiskt, du har verkligen utvecklats sen förra veckan. Bravo, vad du är duktig, inte ett enda fel!!". What? Que? tänkte jag. Skojar hon? Hon satt ju och läste innantill, från ett papper de redan gjort för flera månader sen. Det är fransk pedagogik. Inte ett fel. Toppen!

1 kommentar: