onsdag, januari 20, 2010

Hemliga receptet

I och med denna nyvunna insikt om att jag håller på att bli mogen och vuxen så vill jag dela med mig av en av mina längst bevarade hemligheter. Receptet. Till min hemmagjorda kola. När jag var typ 10, 11, 12 år så läste jag tidningen Starlet. Starlet var en serietidning som fanns på 70-80-talet (kanske finns än?) för unga flickor och den handlade om kärlek...det var "fråga chans" och kyssar. Rysligt spännande om man är 11 år. I tidningen fanns också lite recept och annat. Hur som helst, i denna tidning fann jag detta recept på hemmagjord kola som jag kokat i tid och otid sedan dess. Mina bägge bröder var som "tokiga" över att de inte hade det hemliga receptet själva och gjorde ALLT för att komma över det. Vid ett tillfälle "sålde" jag receptet till en av dem men det är en annan historia....

Här kommer det iallafall...receptet...om ni är sugna på något sött någon kväll och har långt till affären. Det här receptet går också under namnet Glesbygdsgodis (för dem som har 1,5 mil till affären och bensinen kostar 12 kr milen...)

KOLAN med stort K
1 kopp socker
1 kopp sirap
2 msk kakao
4 msk smör

Blanda i kastrull och koka i ca 7 minuter (först på hög värme så det "bubblar" sen lägre värme så det puttrar) tills kolan får lagom konsistens. Seg men ej hård. Häll upp på smörpapper på en plåt. Låt stelna och klipp i lagoma bitar.

Och för petiga läsare vill jag återigen påminna om att det här INTE är en matblogg!!!

4 kommentarer:

  1. Matblogg, nej. Negerbollar och kola är mer åt snaskhållet

    SvaraRadera
  2. Om man tar i beakting att vissa anser en påse ostkrokar vara skräpmat, så kan detta recept (som faktiskt nämner en spis) verka vara en riktig matblogg.

    SvaraRadera
  3. Använde mig av det hemliga receptet så sent som i söndags till alla barns stora glädje =). Tänk att jag blev betrodd för sisådär 20 år sedan =). Smask från Lisa

    SvaraRadera