tisdag, januari 05, 2010

Skulle jag ens överleva?

Mamma och pappa har åkt iväg med goda vänner på fest. De ska på Trettondagsaftonsfirande i Storforsen, 3-rätters med dans. Innan de åkte sa min pappa till mig "jag slår på elen innan jag åker så slipper du elda i pannan i natt". Det hade inte ens slagit mig, att jag måste elda när de är borta! Hade inte pappa tänkt på det hade vi suttit i ett urkylt hus i morgon bitti och hackat tänder. Här uppe MÅSTE man elda, för att överleva. Idag har vi -20 grader och det är inget exceptionellt. Man måste också skotta-massor med snö!, skrapa bilen och komma ihåg att sätta i motorvärmaren. KÖRA BIL! En massa saker som är förknippade med kyla. Och kyla och jag...är inte kompatibla.

Då undrar jag...vad håller jag på med. Kan jag verkligen bo här igen? Överlever jag? Barnen?

Det går en stund och jag går ut med barnen. Vi är ordentligt klädda och leker i snön. Titta på de här ansiktena, det där är lycka mina vänner. Glada barn som leker ute på gården i vit snö, (inga avgaser, ingen snömoddsfärgad sörja) de har varma kläder så de inte fryser och tycker att det är HÄRLIGT med frisk luft!

Då känns det bättre i magen igen.

7 kommentarer:

  1. Läser jag dig rätt: de glada barnansiktena väger upp snö, kyla, mörker, kyla igen, ännu mera snö, elda i pannan, yllemonster, å-så-snöar-det-igen, köra bil, fixa motorvärme, -32 grader å så där? Hur glada tror du barnen är om sisådär 7-8-10 år? Tror du att de fortfarande kastar sig ut i snön med rosiga kinder och bygger fästningar? Gjorde du det när du var 14 år. Eller förresten, var det inte då ungefär du bestämde dig för att flytta till Stockholm..?

    SvaraRadera
  2. ... fast jag måste hålla med dig om att de ser ut att ha grymt roligt i snön så jag förstår dig till viss del. Nellan skiner ju verkligen!

    SvaraRadera
  3. JAg undrar mest vilken typ av vantar Nelle har? vi har ju typ 15 minus nu och inget verkar hjälpa! JA, du lotta, inget lätt beslut om att flytta så långt norrut. vi får ta och diskutera det på söndag.

    SvaraRadera
  4. Annika! Vantarna är VÄRLDENS bästa barnvantar. Har haft dem i flera år och omgångar till barnen. De heter Rasavil och är finska supervantar. Ska du också köpa varma finska superskor till barn så är det Kuoma som gäller.

    SvaraRadera
  5. Kyla och vinter är det bästa som finns även när man är 14, Fredrik! åså slipper Lottas barn bli sthlms-monster, det tar ju bort allt från minussidan.

    /Bro

    SvaraRadera
  6. Klart du överlever! Arvidsjaur måste ha härdat dig.

    Hann tyvärr inte med Boden innan vi åkte :(
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vettu, man fryser mer i Lund och Stockholm an i -30 i Buddbyn...Kalla hus och man kan inte kla sig for den ra kylan som bara finns dar inte snon ligger vit, torr och kristallglansande..sen far barnen en fin och sansad distans till Stockholmshetsen och kan de med hjalp av sina toppeforaldrar utveckla sina liv utan paverkan fran hets och krav och narheten till all otack jamforelse..fast den finns forstas i Norrbotten ocksa...men pa ett annat satt... kram ;-)

    SvaraRadera