torsdag, april 01, 2010

Hur har vi det med traditionerna?



Som jag kommer ihåg det fick vi ALLTID påskägg när jag var liten. Det har våra barn också fått. Men jag kan för mitt liv inte komma ihåg när eller hur de där påskäggen delades ut. De bara var där på påsken.
Våra barn har i veckor, och jag menar veckor, "tjatat" om dessa påskägg och godiset de ska äta i påsk. När kommer påsken, mamma? Kan vi få en jättekanin i choklad till påsk, mamma? Vad ska vi köpa för godis till påsk, mamma? Överallt i affärerna är det jättepallar med påskharar, påskägg, förklädda påskägg med Spiderman, Hello Kitty, Tintin, Barbapappa...mera choklad... Barnen frågar om vi ska ha "påskjakt" och gömma ägg? Neeeej??? Vadå? Har man det på påsk? Påsken har blivit GODISETS HÖGTID!
Jag frågade en annan mamma i skolan idag om hon visste vilken dag man "traditionellt" får sina påskägg. Hon hade ingen aning. Kanske på lördagen?...eller förresten, då blev det ju som lördagsgodis...nej, långfredagen var det nog...?
Jag minns inga "gömma ägg" eller skattjakter från min barndom. Jag minns inte någon ceremoni kring påskäggen. Jag minns definitivt inte vilken dag vi fick våra påskägg. Allt jag minns är att jag alltid fick ett påskägg och att det var helt underbart att få ett sprängfyllt påskägg med godis och att det brukade räcka över hela påskledigheten.
Hur viktigt är det med traditioner? Bör man kanske skriva ner de traditioner man har för att:
1) Komma ihåg dem själv tills nästa år.
2) Föra dem vidare till våra barn (eftersom vår generation fått barn så sent så kommer vi garanterat inte att komma ihåg dem när vi får barnbarn).
3) För att det är intressant.
I år är "vår tradition" att man får påskägg efter middagen på skärtorsdagen. Man får ett fullt ägg med godis och man får äta det hur man vill under hela påsken. Allt på en gång eller lite i taget. Men när det är slut, så är det slut. Även om det råkar vara före lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar