tisdag, oktober 06, 2009

Del två

Idag var det andra gången för mig på konstkursen. Dagen var en teoretisk lektion i färglära. Teoretisk och på franska... Jag ska i ärlighetens namn säga att jag var ganska "lost" när Mme Isabelle började prata fysiska och kemiska termer gällande färg. Så mycket förstod jag iallafall att det finns primära färger, sekundära och komplemetära. De primära är gul, röd och blå. De sekundära är orange, grön och lila och de komplemetära....tja där tror jag hon pratade om motsatser som röd/grön, gul/blå men jag är långt ifrån säker.

Övningen för dagen var att rita upp en fyrkant 10 gånger 10 cm med 25 fält i. Dessa fält skulle fyllas med så många olika färger som möjligt, som man hade lust. Sen skulle en annan likadan ruta ritas upp men där fyllas med "färg" i gråskalan (endast svart/vit färg) som motsvarade styrkan i den färglagda fyrkanten. Förstår ni?

Jag hade lite svårt att hänga med idag men det är så himla kul. Tänk att med bara 3 basfärger och svart/vitt kan ALLA färger skapas. Utom ultramarin tror jag, fast som sagt, riktigt säker är jag inte...

1 kommentar:

  1. Önskar mig en tavla i kommande 40-årspresent.Kramar Maria Hansson

    SvaraRadera