tisdag, oktober 20, 2009

Picasso

Det är medvetet jag lagt ut bilden "blurrig". Så länge vi har färgstudier kommer jag ALDRIG att visa vad jag målat. Gissa vilken färg det var idag?

När vi är halvvägs in i dagens lektion kommer Madame fram till mig för att ge feedback/kritik. Lite osäker på vilket, gränsen är ju som sagt hårfin. Hon pekar på mina gröna nyanser och jämför med det hon ställt på podiet för dagen..."hmmm, det är är bra, den färgen är bra, det där är mycket dåligt men det där...det där...påminner mig om Picasso. Picassos måleri. Ja, mycket likt faktiskt."

I en kort sekund blir det DÖDSTYST i rummet. Alla och jag menar ALLA 11 kursdeltagare stannar upp för att höra vad hon säger. "Oj, jaha det måste jag ju ta som en komplimang", säger jag. "Mmmmm" svarar hon. Och går.

Det går en minut till och sen börjar alla kursdeltagare göra sig "ärenden" åt mitt håll. Hämta nytt vatten, göra en till kopp te (jag har mitt staffli vid zinken).

De blev mycket besvikna på vad de såg. Det kunde jag se i deras ögon. Jag garvade inombords.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar