tisdag, december 15, 2009

Åter igen

...har jag idag sagt "farväl och kanske på återseende" till två familjer som "flyttar hem" från Paris till sina hemländer, hem till sitt hemma "på riktigt". Det är avsked som är sorgliga på sitt sätt men avskedet är liksom en del av "dealen" redan när man träffas. Man vet det på förhand. Att vara ute såhär, som utlandssvensk, innefattar att man träffar en massa nya människor från olika delar av världen. Inga är egentligen självvalda vänner utan man "pusslas" ihop i olika sammanhang och så umgås man under de förutsättningar som råder. Oftast vet man redan första gången man träffas "vilken tid som gäller" och på ett vis sker investeringarna i relationen därefter. Bland de första frågorna som ställs är ofta "Hur länge har ni varit här?" och "Hur länge ska ni vara kvar?" Är svaret"Vi har varit här i 2 år och har 2 månader kvar" så ger det naturligt en ganska låg grad av investering... Med det säger jag inte att man inte gillar de man träffar, men det blir på något vis flyktigare relationer än de man har hemma.

I morgon åker vi hem till våra "riktiga" relationer på hemmaplan. De som funnits där länge och förhoppningsvis finns där länge till. Det man inte ska glömma bort med dessa är att vårda dem väl och att inte ta något eller någon för given.

1 kommentar:

  1. Hej Lotta,
    Jag gillar verkligen att läsa din blogg! Jag bor också utomlands med min familj, i Genève (tidigare Indien). Två barn som går på internationell skola här. Har precis tagit "farväl och kanske på återseende" till våra vänner här som plötsligt meddelade att de flyttar till Tokyo efter jul. Det är en märklig och ibland ganska tråkig känsla men precis som du skriver, en del av hela"dealen" med att bo utomlands. Jag kom på mig själv att medvetet hålla inne med information och inte tala om för folk när exakt vi flyttar hem. Framförallt för barnens skull så att inte de väljs bort. "Det är ändå ingen idé att leka med dem, de flyttar ju inom kort!" Ha en härlig och avkopplande jul hemma! Hälsningar från Lenalisa

    SvaraRadera