torsdag, december 17, 2009

Tradition

Hur länge behövs något utföras för att det ska kunna få kallas tradition? Talar vi generationer eller räcker det med några år för att det ska kunna bli en tradition? Jag vet faktiskt inte men det jag tänker berätta om nu är vad jag kallar en tradition i vår familj. En jultradition.

Varje jul när jag var liten så åkte min pappa med mig och mina småsyskon in till Luleå stad, närmare bestämt till Barnekiperingen i Luleå och så handlade han "finkläder" till oss alla som vi hade på jul. Det var enda tillfället under året då han handlade kläder till oss och det var en rolig tillställning tyckte vi allihopa såvitt jag kan komma ihåg. Troligtvis fick vi också äta hamburgare den här dagen vilket såklart gjorde det hela till ett ännu större äventyr...vi talar 1978 här så hamburgare var INTE McDonald's Happy Meal med leksak!

Traditionen har min pappa fortsatt med fast nu flyttat över fokus till mina/våra barn. Idag åkte vi i samlad trupp in till Barnekiperingen i Boden och köpte julkläder till barnen. Skjorta och slips till Edward och finklänning och bolero till Nelle. Vet inte om barnen precis uppskattade gesten som jag gjorde men fina kommer de bli till jul! Nu ska jag bara ordna den där kabeln så kanske ni kan få se det också!!!
TACK Pappa.

En annan tradition vi har i vår familj är att vi har en helt "vit" jul. På våra jular dricks ingen alkohol till sillarna och korvarna utan det är helt och hållet barnens högtid. När jag var liten funderade jag aldrig över det. Antagligen just av den anledningen att jag aldrig hade någon anledning att fundera över det. Fundera över det ni.

1 kommentar:

  1. Önskar att det hade varit så hemma hos mig då det begav sig. Bra av dina föräldrar lotta. Och att ni fortsätter den traditionen.

    SvaraRadera