torsdag, februari 18, 2010

Soulages

Det finns ju ett HELT annat Paris "där ute" än det som jag vanligtvis ingår i. Det är lätt att man blir rutin-slav som småbarnsförälder och slutar göra nya saker. Man ger sig inte ut på okända marker, det finns alltid en risk att det på något vis tar för mycket energi. Som småbarnsförälder måste man hushålla med energin för man vet ALDRIG när man ställs inför en rad vaknätter som nästan knäcker en, fysiskt såväl som mentalt. Idag har jag trotsat rutin-slaveriet litet grann och gjort en utflykt till det SUPER-kulturella Paris. Centre Pompidou och en utställning med en fransk konstnär, Pierre Soulages. Det var min konstfröken som "tipsade" (eller egentligen så var hon rejält chockad över att jag inte visste vem han var och i det närmaste KRÄVDE att jag gick dit...). Soulages är idag i 90-årsåldern och har ägnat sitt liv åt måleri i svart. Ibland svart med någon liten accentfärg, typ vitt, men mestadels endast i svart. Vackert och stundvis lite kvävande. Jag fick en känsla av att han är mer tilltalande för män än kvinnor, men, vad vet jag om konst?

I morgon är det en ny dag och då blir det en ny konstutställning. Jag är på gång!

2 kommentarer:

  1. Fortsätt med din "egna linje" i målandet.. vilket jag hoppas inte är helt becksvart. Vill ha två tavlor- gärna lite kubistiskt.. Kan man få göra en sån beställning? Kramar Maria

    SvaraRadera
  2. Känner verkligen igen mig Lotta i det där att man inte vågar. Går man på fest är det bäst att åka hem tidigt så man inte missar någon sömn, bäst att inte ta ett glas för mycket,bäst att inte åka till det och det. Men jag gör nog ändå alldeles för mycket. Vill inte inse. Men just fester brukar jag åka hem från väldigt tidigt. Nu senast från min kompis mias 40-årsfest. klockan nio stack jag därifån...

    SvaraRadera