måndag, februari 08, 2010

Mitt kulturella Paris




Mitt kulturella Paris går från högt till lågt....eller är det kanske tvärt om? Igår var jag och Edward ute på kultur-turné tillsammans med Edwards kompis Otto och min vän Åsa (Ottos mamma, om någon inte fattade det). Vi började med en MYCKET FIN utställning på "Louvren-området". En Playmobil-utställning. Tusentals små gubbar, figurer, djur, fordon och alla dessa miljontals tillhörande tillbehör kunde beskådas på Musée Les Arts Décoratifs invid Louvren. Riktigt kul och inte blev det sämre när det visade sig att jag kom in gratis!! Jomenvisst, jag studerar ju konst här i Paris - så på mitt "medlemskort" fick jag och Edward gratis inträde!!! Det är nästan så man skrattar ihjäl sig...konststuderande, ha ha ha!

Efter Playmobil blev det högkultur. Jag och Edward tog oss ÄNTLIGEN en tur in i Madeleine-kyrkan! Det var vackert och högstämt som det alltid är i kyrkor. Vi tände ett ljus för "morbror Björn" (min lillebror som gick bort i cancer alltför tidigt i livet) och så gick vi runt i kyrkan och pratade om Jesus.
"Mamma, hur DOG Jesus?", "Varför satte de honom på korset?", " Hur kom han upp DIT?", "Mamma, vad fick han för mat på korset?"....o.s.v.
Efter bästa förmåga försökte jag svara och det är väl en himla tur att barn nöjer sig med ganska enkla och enstaviga svar i den här åldern. Jag drog mig också till minnes en konversation jag överhörde (på svenska!) i ett tempel i Thailand:

-Pappa, vem är det där?
-Det där, det är Buddha!
-Pappa, vem är Buddha?
-Ja...Buddha...han är som Jesus kan man säga. Du vet ju att vi har pratat om Jesus...
---tystnad---
-Pappa, vem är Jesus?
-Kom nu xx så går vi vidare!"

Det var en fin dag hur som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar