torsdag, februari 11, 2010

Något nytt

Jag tycker det har varit lite stiltje nu ett tag. Vi spelar vår skiva om och om igen, sjuka, lite friska, sjuka igen, medicin, dagis, skola, jobb, hämta, lämna, konsten, plugget...och så går det på. Nu börjar jag med en ny sak idag. Jag ska bli volontärarbetare. I Svenska Kyrkan här i Paris. De har besöksverksamhet för människor som har behov av besök. Det kan vara gamla som inte längre har ett sådant stort nätverk kvar, sjuka som inte kommer ut så mycket. Ni hajjar. För många många år sedan ville jag ingå i Röda Korsets besöksverksamhet för äldre. Jag hade slutat jobba på Stureby sjukhem (med äldreomsorg) och saknade verkligen kontakten med de äldre. Men på Röda Korset var det TVÄRSTOPP! Jag var för ung enligt "tanterna" på RK! De hade "aldrig varit med om" att någon ung tidigare ville jobba med besöksverksamhet för äldre - alltså gick det inte...? Men här var det inte stopp. Kyrkan är öppen för alla. Så jag börjar idag. Med besök. Kul, eller hur?

2 kommentarer:

  1. Vad bra! Nu när du blivit mogen (!!)och har tid så passar det ju perfekt. Ska bli spännande att höra hur det var. Kommentar på din kommentar: vi funderar på Tyska skolan men har inte bestämt oss ännu. Den ligger ju i en annan stadsdel och då har man inte kompisarna runt hörnet. Svårt, eller hur? Ulrika i Tyskland

    SvaraRadera
  2. De söker en rödakorskonsulent som skall utveckla besöksverksamheten i Norrbotten nu...60% tjänst som så småningom kan bli 100%..något att söka?
    Kram Kajsa

    SvaraRadera