måndag, februari 22, 2010

Igår blir idag...

...och idag blir i morgon. Eller nåt. I helgen (igår) hölls den stora kinesiska nyårsfesten här i Paris. Och nu har jag läst på. Det kinesiska nyåret firas med familjen och då äter man mat i massor, minst en rätt ska vara fisk eftersom fisk är samma ord som överflöd. Eh, det var väl så långt jag kom i min research.... Men det framkom tydligt att i år, 2010, är det Tigerns År. Tigern står för aggressivitet och känslighet i ett och detsamma. Uthållighet är viktigt under det här året och det förväntas bli många konflikter inom politik, ekonomi och miljö. Det är viktigt i år att vara rationell och tänka positivt. Så nu vet ni vad som gäller.
Det var ett karnelvalsliknande tåg som tog låååååång tid att titta på.
Barnen slängde konfetti!! Och det smälldes MASSOR med smällare, kinapuff-typen;-)

Vi åkte tillsammans med grannfamiljen och deras barn. Ibland kommer det verkligen över mig hur himla trist det är att jag inte lyckats lära mig franska under året. Jag står för det mesta som ett "kryss" när C försöker prata med mig. Hon tycker också att det är otroligt att jag inte lär mig franska, eller åtminstone portugisiska, så vi kan prata med varandra. Att hon inte kan engelska kommer sällan på tal...
That's pretty much a wrap as they say!

Våren har kommit till Paris och idag hade vi närmare 15 grader varmt trots det mulna vädret. Energierna börjar återvända och jag har mindre och mindre lust att sitta framför datorn. Hoppas ni har överseende, kära, trogna läsare!

1 kommentar:

  1. Som ett kryss! Prova med bondska, har det för att farmor körde det med tyskarna, kanske fungerar på fransoserna.

    /b

    SvaraRadera