torsdag, mars 25, 2010

Tummen upp!

När Richard är borta festar vi på fläskpannkaka. Barnen gör tummen upp och jag känner mig som supermamman själv när barnen tar om, portion efter portion. Det här receptet går inte att misslyckas med, det är så himla skönt. Bränner inte fast, sväller upp lagom. Är ni beredda - här kommer det!

UGNSPANNKAKA

Sätt ugnen på 225 grader och smält 50 gram smör i långpannan medan du blandar smeten. 3-4 dl mjöl, en knapp tsk salt, 7 dl mjölk i omgångar och så 4 ägg. Stek fläsket samtidigt. Jag gillar vanligt färskt fläsk som man bara saltar och vitpepprar. Tag ut långpannan när smöret smält. Gorma runt smöret lite i formen så hela formen blir smord. Häll i smeten och det stekta fläsket sist.

20-30 min i ugnen

Kolla vilka nöjda barn ni får!!!

2 kommentarer:

  1. Det heter bara PANNKAKA!!!
    Pannkaka är pannkaka, plättar är plättar och dom där små som folk i söder äter mättar ingen norrlänning så vi kan kalla dom torsdagssnacks.

    SvaraRadera
  2. Trodde aldrig att jag skulle få se dig tipsa om recept i matlagning... tiderna förändras man ska aldrig ge upp.

    kram, mor.

    SvaraRadera