tisdag, mars 23, 2010

Jag tycker ändå det går bra

Ja, visst märker jag ju att jag inte alltid fattar vad de pratar om på konstkursen. Först var det ju det där med "opaque" som jag i flera månader trodde betydde "lackad" men som sedan visade sig betyda "ogenomskinlig". Det blir liiiite fel då kan man säga. Ja, i princip kan man ju i det här fallet säga att det är rena motsatsen faktiskt.

Jag berättade ju att jag trodde vi skulle måla levande djur den här gången. Nja, det var alltså riktiga djur vi skulle måla. Men döda. Man fick välja fågel, fisk eller mitt-emellan (någon slags iller/utter/mink/räv/vad-det-nu-var). Jag valde fåglarna. Fiskarna såg så döda ut.

Madame Isabelle sa idag att jag har "känsla" för måleriet. Åtminstone tror jag det var det hon sa för hon kunde inte komma på det engelska ordet. Hon sa det inför hela klassen och det var mycket pinsamt. Men kul. Två gånger till ska vi arbeta på djurtema. Sen blir det porträtt med riktig modell. All tid vi lagt på att lära oss blanda färg, komposition, teknik för själva måleriet börjar nu betyda något. Att måla är INTE att färglägga en tecknad bild, det kan man göra i en målarbok. Det är tydligt hur mycket man faktiskt kan och behöver LÄRA SIG om måleri och hur viktigt det är för själva slutresultatet. Man kan måla utan att ha talang och nu tycker jag det börjar bli riktigt roligt!

Om ni får se nåt jag målat? Nääähhhh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar