måndag, mars 08, 2010

Livet

Vad är det som är livet egentligen?

Ofta tänker jag när det händer något riktigt härligt eller kul: "åh, det här är livet!", men jag börjar undra. Är det verkligen det?

I eftermiddag har jag stått i över en timme i köket och lagat mat. Först mat till barnen och sen utflyktsmat till barnen (Nelle ska på museum och se Edvard Munch i morgon!) och sen kommer jag väl stå en timme till när jag och Richard ska äta middag lite senare ikväll. Visst det här hör till undantagen att jag lagar 3 middagar per kväll men det händer. Jag gillar ju som sagt inte att laga mat så just den här aktiviteten är inte något som jag räknar in i livskvaliteten. Inte heller räknar jag att handla till livskvalitet, eller stå och vänta i kö, vid övergångsställen, inte heller att städa, tvätta. Definitivt inte att köra bil, betala räkningar eller gå till tandläkaren. Hämta och lämna på dagis. Jobba hör till det som är lite tudelat...men jag gör ju som sagt inte så mycket av den varan;-)

Jag kan räkna upp hur många som helst av de här exemplen som tillhör den "andra sidan" av livet. Allt det där man gör för att få det hela att går runt. Funderar man sen i lite mer matematiska termer över hur stor del av livet som består av just den här delen så undrar man ju? Och lägger man sen till sömn (som förvisso måste räknas till den goda sidan men man är ju ändå inte riktigt där...) så blir det inte mycket kvar till det där "goda livet". Så min slutsats blir:
Visst är det just DET HÄR som ÄR livet?

1 kommentar: