onsdag, maj 12, 2010

Musée de l'Orangerie

Jag och min vän Åsa har idag instiftat "Kulturella Onsdag" för att hinna med allt vi vill se här i Paris innan vi åker hem. Idag besökte vi Musée de l'Orangerie som har fantastiska målningar av bland annat Monet. I två stycken ovala rum har de satt ihop målningar av Monet som han målat från sin berömda trädgård i Giverny. Det är så vackert att man nästan tappar andan.

Muséet har även målningar av andra berömda konstnärer; Cézanne, Renoir, Picasso, Matisse samt specialutställningar med olika konstnärer. Nuvande utställning var av Paul Klee. Än en gång konstaterade jag hur mycket "värt" det är att se konstverken live. De är sällan vad man trott när man sett dem i en bok. De kan vara mindre, större, målade på ett oväntat material - det är helt enkelt underbart med muséer. TACK alla privatsamlare som låter oss få se "era" fantastiska konstverk!

(Hur stavas muséum i pluralis, är det muséum eller muséer...?)

1 kommentar:

  1. Tack Lotta, precis ett sådant Paris tips som jag behöver. Ska till Paris några dagar i början av augusti med mina tonårs scouter, sitter med planeringen över vad vi skall göra när vi är där. På en av dagarna kommer jag skriva fri fm då ska jag nog passa på att gå på det där muséet (misstänker också att jag kommer att få gå själv). Tack för tipset och för en fantastik blogg.
    //Frida

    SvaraRadera