fredag, maj 14, 2010

Lök på laxen?

För första gången i mitt liv åt jag lök på laxen idag. Barnen skulle äta "barnmiddag" (läs: korvbollsgryta...och fråga sen inte vad det är) och jag hade helt enkelt inte lust att äta det. Igen. Så istället tog jag en bagel, philadelphiaost, rökt lax och så lök på det. Och insåg att jag för första gången lagt, just det, lök på laxen. Var kommer det här knäppa uttrycket ifrån? Och vad betyder det? Betyder det "gott"? Betyder det "konstigt"? Betyder det "fattigt"? Betyder det "för mycket"?

Jag vet faktiskt inte men idag har jag iallafall ätit just det. Lök på laxen.

3 kommentarer:

  1. Lök på laxen är negativt menat, det är nåt dåligt som kommer på nåt annat som redan är dåligt. Har för mig att det kommer från skärgårdsdrängarna som alltid fick lax att äta. Varför de inte gilade lök förtäljer tyvärr inte historien. motsvarande positiv matomskrivning är grädde på moset.
    F

    SvaraRadera
  2. Tack! Då vet jag. Och faktum är att någon höjdare var det väl inte precis;-)

    SvaraRadera
  3. Tacka vet jag grädde på moset!!!

    SvaraRadera