lördag, maj 22, 2010

Miraklens tid är inte förbi

Jag kände på mig att det skulle bli en bra dag idag. När vi vaknade var det strålande sol och redan 17 grader i skuggan, vi hade croissanter i frysen (en iallafall) och barnen var på ett fantastiskt lördagshumör! Så jag bestämde mig för att ta tag i teknikproblematiken. Tänkte att det är nog inte många fransmän som är vakna och ringer support kl 09 en lördagsmorgon. Slog igång datorn och -vips! det funkar. Alltihop. Utan support, utan ansträngning bara genom lite varsam handpåläggning.

Kanske det ligger något i det där med karma. Igår hade vi som sagt visning av huset. Det hade varit totalt 8 besök under dagen. Jag hade städat som en galning innan, plockat undan alla barnens leksaker, putsat diskbänk och tvättställ tills de blänkte - huset var tip-top! När jag sedan frågade min hyresvärd hur det gått så sa han lite kort "jodå, ingen hade tackat ja, en familj hade velat hyra omöblerat...inget var bestämt. Men jag ser att ni satt upp några tavlor på väggen där borta - hur ska ni göra med spikhålen när ni flyttar. Hela väggen måste ju målas om!". Jag blev så arg så jag kokade. Här hade jag städat, putsat fönster (med mammas hjälp i förra veckan), gjort fint i trädgården och det enda han bryr sig om är 5 SPIKHÅL I VÄGGEN!!! Nubbstora spikhål. Men.....jag blev inte vansinnig. Jag förklarade kallt att vi frågat innan och fått svaret att om vi spacklade igen dem innan vi flyttade så skulle det gå bra. (Däremot tänkte jag fula tankar. Jag tänkte att jag ska rycka upp varenda pelargon innan jag flyttar och slänga dem i komposten, jag ska inte kratta ett löv till på gården tills vi åker och jag kommer inte städa en sekund till inför kommande visningar). Men så var det det där med karman. Så gör man ju bara inte. Så det är klart att jag kommer se till att det kommer vara fint även nästa gång det kommer folk hit och vill titta.

Men så kommer det också goda saker min väg.

3 kommentarer:

  1. Hej, hur går det med franskan Lotta, pratar du på eller hur är det egentligen?
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag pratar ingen franska alls. Snarare sämre än innan jag kom hit. Men jag klarar mig.

    SvaraRadera
  3. men lotta, det är inte möjligt att du pratar sämre än innan, det är faktiskt inte möjligt. jag tror dig inte.
    A.

    SvaraRadera