onsdag, maj 05, 2010

Hur skrockfulla är ni?

När jag klipper mina naglar tänker jag alltid "kom ihåg att det betyder otur att slänga naglar i soptunnan...". Vem som sagt det till mig eller var det kommer ifrån har jag inte en aning om men den där lilla meningen dyker alltid upp i huvudet när jag klipper naglarna. Liksom "lägg inte nycklarna på bordet", "ställ aldrig skor på bordet", spotta tre gånger över axeln om du ser en svart katt korsa vägen", "bada inte direkt efter maten", " dunka dig tre gånger i ryggen om du går på en A-brunn"......ja, jag håller faktiskt på så här. Det är långt ifrån alla gånger jag följer dessa uppmaningar men jag tänker ändå tanken. När mitt förståndiga jag resonerar kring skrock så förstår jag att skrock förstås uppkommit som "skrämselpropaganda" i många fall. Alltså, hur nyttigt är det EGENTLIGEN att ställa skorna på bordet?

Det "roligaste" skrock jag hört någon gång är en gammal kollega (ja, du känner väl igen det här, kompis?) som hela livet trott att man får vårtor på händerna av att plocka kabbelekor om våren. Det hade hennes mamma sagt så hon var mäkta förvånad en majmorgon när det stod fina, gula kabbelekor på konferensbordet på jobbet. Efter en liten diskussion (och ett samtal till mamman tror jag?) kom vi fram till att hennes mamma sagt så för att de inte skulle gå ner till bäcken när de var små. De kunde ju falla i och drunkna om de lutade sig över kanten för att plocka kabbelekorna. Gulligt, va?!? Och förmodligen så en hel del skrock uppkommit.

Allt det här vet jag och likväl när när jag klippte naglarna ikväll så stod jag där över toaletten med saxen.

Hur skrockfulla är ni?

2 kommentarer:

  1. Jag började inte senap i eller till maten förrens i 20-års åldern. Anledning? Jo, mamma hade sagt till storebror att man fick mask i magen av att äta senap. Så här i efterhand försvarar sig mamma med att brorsan tydligen åt senap till precis allt när vi var små. Inte helt sällan i stora lass.
    (Sen kan man ju diskutera varför jag inte började fundera på logiken kring mask i magen och senap tidigare...)
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Lugn Lotta, det är bara nya skor det gäller.
    Något jag fick lära mig i mycket vuxen ålder var att du får inte bränna det hår som du borstar bort.Det var på ett möte som en iman(?)
    höll i Rinkeby efter 11 sept. Hänvisade till Koranen.Hälsningar till hela släkten från farmor.

    SvaraRadera