torsdag, november 12, 2009

Långsamt långsamt...

...börjar jag återvända till livet. Idag har jag för första gången sedan i måndags varit i upprätt position mer än 3 minuter. Febern har gått ner under 39 grader men fortfarande har influensan mig i sitt grepp. Det här är tredje gången i mitt liv som jag har influensa, vad jag kan komma ihåg. Första gången var i början av 90-talet. Jag och min dåvarande pojkvän skulle åka ut till landet och jag drabbades av ett värmeslag inne i Hemmesta köpcenter av aldrig skådat slag. Det slutade med att jag var tvungen springa ut på parkeringen, klä av mig alla kläder på överkroppen, utom ett linne, och det var minst 10 minusgrader ute. Det fullkomligen rök om kroppen därute på parkeringen. Den gången hade jag 41 graders feber i flera dagar och fick till sist söka sjukvård. Bronkit-penicillin-frisk.

Andra gången var i slutet av 90-talet/början 2000-tal. Jag kom hem till Doktor Abelinsgata från jobbet med en frossa från helvetet. Jag la mig på vardagsrumsgolvet med alla täcken vi hade och kollade tempen var 10:e minut. Den ökade en grad varje check. På en halvtimme hade jag 40 graders feber och var så sjuk. Efter några dagar hade jag feberdelirium (om det nu finns nåt sånt). Jag läste Liza Marklunds "Sprängaren" och kunde inte avgöra vad som var verklighet och påhitt. Jag trodde på fullaste allvar att det var SANT och kunde inte förstå att det inte rapporterades på tv-nyheterna eller stod nåt i DN.

Det verkar som jag får influensa ungefär var 10:e år. Kanske mitt immunförsvar behöver det?

3 kommentarer:

  1. hej, stackars dig! HÄr hemma är det precis klart att även småttingarna under tre år får bli vaccinerade så vi ska väl bege oss så fort nytt vaccin anländer till solna. Jag har så vitt jag vet bara haft influensa en gång och sen vi blev vaccinerade den där gången när vi jobbade på soc i salem (julen 1998) har jag inte haft det. Inte ens när mats några år senare blev dundersjuk.
    Krya på dig!
    annika

    SvaraRadera
  2. hej igen, jo, jag var nog lite arg, du kanske har läst mitt mejl så förstår du, det är krig, men jag har också bestämt mig för att inte fega så mycket när jag skriver:-) ursäkta mejlet förresten, behövde bara spy ut lite (håller på med min fasta också så det känns som om jag behöver spy på riktigt:-) man blir ju fan sjuk av att bara dricka sk klara drycker.
    annika

    SvaraRadera
  3. Här kommer en önskan om att sjuklingen ska krya på sig! Kram Lotta

    SvaraRadera