torsdag, november 19, 2009

Vad säger ni om det här då?

Nu förstår ni att jag verkligen är/har varit sjuk...jag bakar!!!Det kan låta konstigt det här men det är VERKLIGEN svårt att få tag i gott bröd här i Frankrike. Baguette i all sin ära, men hur länge tror ni man kan äta Baguette och fortfarande tycka det är gott? Våra vänner kallar det "stomi-bröd" och hon är sjuksköterska. Ni fattar själva va? Visst kan man hitta bröd som är ätbart när det är nybakat och färskt på bageriet. Det är bara det att vi hinner inte gå och handla på bageriet varje morgon, vem gör det?

Igår gick det iallafall så långt att jag bestämde mig för att baka själv. Jag gör ALDRIG det. ALDRIG. Men laddad med torrjäst, dinkelmjöl och en stor portion uttråkning (av att ha suttit inne i 1 1/2 vecka) gick det över förväntan. Det tråkiga är ju bara att just de här brödbullarna är misstänkt lika baguette... Nu behöver jag ett nytt brödrecept på några nyttigare bröd. Det ska vara gott, barnen ska vilja äta det och det ska vara überlätt att baka. Ni har att göra med en idiot.

Snälla, snälla någon - HJÄLP OSS!

3 kommentarer:

  1. vafaaan, ser ju ut som mammas. Grymt jobbat!

    /b

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta, imponerande! Lyckas du så här bra med frallor är det bara att fortsätta på samma linje. Lägg i linfrö, havregryn, russin. Använd samma recept i grund och variera därifrån då kommer du på hur du ska hantera degen.
    //
    Annika
    För övrigt ser vi solen idag. Första gången i november. Det är 12 grader varmt och solen värmer. Julstämning? skulle inte tro det.

    SvaraRadera
  3. Man kan även blanda i torkade aprikoser och nötter. Oreganobröd eller kumminbröd. Farmor igen.

    SvaraRadera