tisdag, november 17, 2009

Survivors!

Sådär ja! Vi verkar har överlevt svininfluensan, h1n1, Grippe A, svinis, baconfeber...vad man nu väljer att kalla den. Skönt. Alla skämt om grisar, knorrar, nöff nöff etc. undanbedes nu...vänligt men bestämt! Hur vet vi nu att det verkligen är svininfluensan vi haft? Det vet vi inte. Precis som i Sverige så testar man inte här i Frankrike om man inte behöver söka akut sjukvård (andningsproblem eller liknande). Dock har Svenska Skolans läkare informerat om att ca 70 % av de som har influensasymtom idag har just svininfluensa. Vi har också haft ALLA symtom beskrivna på vårdguidens hemsida. Så - jag förutsätter att det är det vi haft. Och överlevt. Ha! Nu kan vi fira jul i lugn och ro, inte oroa oss för "andra vågen" i vår. Och kanske inte ens vaccinera oss.

Idag är första dagen på en vecka som jag är feberfri och DET KÄNNS! Hostan är kvar men jag känner mig såååå mycket piggare. Barnen har fortfarande feber och sov - lyssna nu noga - 15 TIMMAR i natt! Ja, det är sant. Från kl 17.30 till 8.30 i morse! Det måste vara något slags rekord? Trots feber är de bägge två uppe och leker, ser film och verkar inte ha det allt för illa.

Under den här veckan som vi varit sjuka har jag/vi också hunnit med följande:

- Haft besök från Sverige av min vän Jeanette och hennes dotter Filippa. Mer "otajmat" besök kan man väl inte tala om men de var "good sports" och turistade och shoppade på egen hand och så åt vi både långa frukostar och middagar tillsammans där vi hade tid och prata och umgås. Jag hoppas de kommer tillbaka en annan gång så vi kan rehablilitera oss litet.

- Skrivit en tenta i Hälsopsykologi. Jag låg ju efter redan från början eftersom jag loggat in på fel kurs (om ni kommer ihåg) och inte blev det ju precis bättre av att jag sen fick svininfluensan. MEN jag lämnade in i tid (yeah!) och lyckades också läsa de andras arbeten och skicka in kommentarer på deras rapporter inom anvisad tid. Det är jag stolt över! Nu återstår bara att se om jag är godkänd också...

Nu är Richard i Normandie och tittar på landstigningsstränderna från andra världskriget. Barnen tittar på Pelle Svanslös och jag betar av tvättberget. Saker är alltså åter till det normala.

2 kommentarer:

  1. Grattis! Vi vaccinerade hedda i dag. Mats köade i två timmar för en kölapp...sen fick inte jag vaccinera mig med hedda. Hade vi gjort det p vårdcentralen hade jag dock fått göra det samtidigt som hon. Logiskt va? Så jag är fortfarande ovaccinerad trots att jag var så nära.

    SvaraRadera
  2. Så skönt att ni är igenom det värsta. Vi väntar nervöst här, känner efter och jämför med symptomen. Hälften av skolbarnen här är sjuka men på dagis har vi inte hört nåt. Jag är så impad att du lämnade in i tid OCH hann kommentera de andras arbeten trots feber. Ulrika i Tyskland

    SvaraRadera