tisdag, maj 12, 2009

Fem sinnen


Idag när vi var och handlade blommor till planteringen (jag och mamma håller på att fixa till uteplatsen) så tränade jag och Edward på ett av de fem sinnena. Lukten. Edward luktade först på rosor, sen på ranukler, liljor, gerbera (tämligen luktfria). Edward beskrev hur han tyckte de olika blommorna luktade. Till sist kom vi till en limefärgad blomma jag inte vet namnet på. Ser ut som stora renfanor ungefär. Och luktar likadant. Urin. Gubburin. Edwards min ger precis uttryck för doften.

För 10 år sedan var jag och Richard på ett augustibröllop uppe i Härjedalen. Hotellet hade dekorerat med, just det, renfana. Mycket dekorativt med stora fång med renfana vid pianot. Vi var ett sällskap som stod och "drinkade" och småpratade framåt småtimmarna. Diskret sneglande på varandra...ingen sa nåt men alla var ruskigt obekväma med den hemska doften. Det gick bara inte att stå kvar där. Stanken var olidlig. Frågan alla ställde sig "vem är det som stinker?" Efter ett tag kom något snille på vad det var som luktade och blommorna åkte ut.

Bröllopet däremot var romantiskt, fantastiskt och våra vänner är fortfarande lyckligt gifta så här 10 år senare.
I morgon är det tydligen driftstopp på blogger.com. Vi ses väl på torsdag då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar