onsdag, maj 20, 2009

Sunt?

Det här är en trippel-sats med chokladbollar. Mindre politiskt korrekt, men för vår generation det enda namnet, så är det en trippel-sats "negerbollar". Jag bakade dem i måndagskväll för jag skulle ha med mig på avslutningen av min franskkurs på tisdag (läs: igår). Tyvärr blev det ingen avslutning för min del för Nelle blev magsjuk. Dock hade jag ju redan bakat bollarna. Alltså var jag tvungen äta upp dem.

När jag väntade Edward fick jag två "cravings". Den ena var sura saker (citroner, lime, rå rabarber etc.) och den andra var negerbollar. Jag åt en sats negerbollar per dag. Det är sant. Illa, men sant. Ibland fick Richard ett par stycken, max 6-7 st, små - resten åt jag. Den här "cravingen" höll i sig i 4 år! Alltså, under 4 års tid åt jag 100 gram smör om dagen. Rent. 100 gram gånger 7 dagar/v= 700 g. 52 veckor på ett år ger 36400 g smör. Det är 364 kg om året. Halvera det (jag var ju bortbjuden ibland och så...) så ger det 182 kg smör på ett år. Är det sunt? Det är tur att jag inte har anlag för fetma.

2 kommentarer:

  1. till att börja med kan vi konstatera att det går att vara politiskt korrekt: det heter afro-amerikanska bollar och inget annat.
    Sen tror jag du har trollat lite med nollorna: det är ju 365 dagar på ett år. Om du äter 100 g/dag blir det 36,5 kg/år och inget annat. Det är förvisso inte illa det heller. Under de fyra (??? var du verkligen gravid med Edward så länge??) år du körde denna craving petade du alltså i dig 146 kg smör.

    SvaraRadera