onsdag, maj 06, 2009

Gnäll

Med risk för att låta lite som en gnällkärring måste jag bara få vräka ur mig lite galla (passar för övrigt ganska bra med tanke på dagen igår, tänk att barn kan spy så mycket galla?) och det gäller förstås lapparna. Vilka lappar kanske ni tänker? Jo, lapparna man numera har börjat sy in i de kläder vi köper i butikerna. Det är lager på lager med lappar om materialet, tvättråd - på inte mindre än 19 språk informeras vi om plagget + bilder över hur det ska tvättas. Jag blir galen. Sen är det namnlappar i barnkläder (minst 2 som om man skulle tappa bort en...) och sen, givetvis, tillverkarens logga. Utöver det behövs ju lappar för storlek, att plagget färgar av sig och ibland (sällan tack o lov) en liten uppmuntrande hälsning typ "you are beautiful". Värst är de långa "pappers/plast-remsor" som ofta finns på vänster insida, långt ner på damplagg. De förstör hela plaggets fall ÄVEN om man klipper bort dem så nära fållen som det går.
Nej, tack säger jag. Jag vill ha information om storlek och om det är kemtvätt. Det räcker för mig. Är det kemtvätt skulle jag aldrig köpa plagget. Klart slut från surtanten!

3 kommentarer:

  1. Du glömde de där hemska lapparna med inbyggda "tjuvlarm". Ett franskt påfund?

    SvaraRadera
  2. Förresten, blir det fika i församlingshemmet i morgonbitti?

    SvaraRadera
  3. du har inte så mycket att göra va..? /F

    SvaraRadera