fredag, juni 05, 2009

12.00-14.00

12.00-14.00. Siesta. Protest mot detta, någon?
På 90-talet när jag fortfarande arbetade...(ha ha! hur låter det?)...då brukade jag ofta, läs dagligen, ta en siesta efter maten. Eller, rättare sagt - jag prioriterade nog siestan FRAMFÖR maten. En snabb fillunch med müsli, en banan och så......................siezzzzzzzzztan. Ljuvlig och så behövlig.
Jag och Richard diskuterade livslängd i Europa när vi flyttade hit. Vi var båda helt övertygade om att vi lever längre uppe hos oss i norr. Här slarvar kvinnorna med maten, röker som borstbindare och dricker vin varje dag(?). Alltså, borde det inverka negativt på livslängden. Men, så hade Richard på sin skola fått en undersökning presenterad för sig som visade att fransyskorna lever LÄNGRE än svenskorna. Nåt år eller så. Det förvånade oss. Undrar om inte deras långa luncher (då de gissningsvis tar en siesta) har en inverkan på detta.
Jag älskar iallafall att ta en middagslur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar