måndag, juni 01, 2009

Min medborgerliga plikt

Jag var och röstade idag på svenska ambassaden här i Paris. Det var verkligen inte lätt den här gången. Hur var inget problem, tag med röstkort och pass till ambassaden och rösta sen som vanligt, men vem jag skulle rösta på var svårare. Frågade Richard i morse vid frukostbordet om han visste hur han skulle rösta. Han hade heller ingen aning.

Man hamnar lite vid "sidan om" när man bor utomlands. Visst är det lätt att läsa tidningen på nätet men man missar mycket. Diskussionerna på arbetsplatsen, nyhetssändningarna på tv, diverse panel-program och val-dueller.

Men man måste rösta. Även om man lägger en blank röst. Det är en rättighet/plikt vi inte får slarva med. Det är min åsikt. Och hon som fick min röst hoppas jag blir glad...och vald.

5 kommentarer:

  1. Förresten, bruna ben.... verkar ha fungerat bra.

    SvaraRadera
  2. Måste bara säga att jag är imponerad... Suttit och läst din blogg ( fast jag egentligen borde bearbetat min stryktvätt ) sista timmen och skriver ju bara så bra!! Jättekul att läsa...
    Ses i morgon! Ps. Har du stekt pannkakorna än?

    ...En som oxå varit och röstat på ambassaden idag.

    SvaraRadera
  3. Känns inte lättare att rösta bara för att man är i Svedala..... =), tror inte TV:en varit på överhuvudtaget den sista månaden.... Jag är imponerad över att du tagit dig till ambassaden. Måste skärpa till mig känner jag...tur att du finns som förebild, annars vetetusan om jag kommit i väg...

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat Lotta. Jag tyckte också att det var svårt men hittade till sist en kandidat som ville jobba för allt det som jag tycker är viktigt. Jag är nöjd med mitt val och en kvinna blev det ju så klart. Någon måste ju avvika från 50+gubbarna.
    Måste bara tillägga att du ser ut som 25 på bilden :-)
    Kram
    Ida

    SvaraRadera