måndag, juni 08, 2009

Genus-forskning i hemmiljö

När Edward började på dagis i augusti 2006 fick han plats på ett kommunalt dagis på södermalm. En avdelning med Genus-inriktning. Vi blev givetvis glada över detta men också fundersamma...genus-inrikning med 1-3 åringar. Hur då? Personalen "svävade" lite på orden men berättade att det var egentligen inga konstigheter alls. De arbetade med en pedagogik som erbjöd pojkar och flickor detsamma i lek och miljö. De var alla uppmärksamma på att INTE fråga barnen om "pappa meckat med bilen i helgen" medan "mamma sytt lapp på de trasiga byxorna". Ni förstår,va? Inget märkvärdigt men ack så viktigt.

Vart vill jag då komma med detta? Jo, idag bedrev jag då liten egen genus-forskning här hemma. Jag tog fram påsen med utklädningskläder till barnen idag före lunch. Jag bad dem välja en "outfit" var och sen skulle jag plåta dem till bloggen. Allt i syfte att se hur de skulle välja. Det finns Pippi-kläder, prinsesskläder, cowboy, batman, clown, skelett, kines...m.m.
Så här valde de. Ganska typiskt va? Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Edward har valt skelett, clown och en guldmedalj runt halsen. Nelle har valt balettkjol, diadem och handväska på armen. Så mycket för den pedagogiken.
Men söta är de!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar