måndag, september 07, 2009

Katakomberna

På lördag hade Richard och Peter bestämt sig för ett besök i katakomberna i Paris. Det blev ju inte av p.g.a. Nells "näskross" så istället blev vi allihopa "tvunga" att gå på söndag. Jag erkänner. Jag var inte alltför entusiastisk innan och vet fortfarande inte mycket mer om katakomberna men så mycket kan jag säga - det var ett intressant besök.

Nere under jord i en gammal kalkgruva ligger katakomberna. Ett underjordiskt tunnelsystem om 300 km varav 1,7 km gångar är öppet för allmänheten. Smala, klaustrofobiska gångar som idag tjänar som begravningsplats för 6 miljoner döda människor. I tunnlarna har man av skelettdelar och döskallar av 6 miljoner männniskor byggt "konstverk" till allmän beskådan. Vackert men makabert. Vilket söndagsnöje va?!?Hundratals meter av skelettdelar och döskallar. Staplade på varandra, i meterhöga högar. De hade t.o.m. byggt en rondell av skelett där inne!Bu!
Kommer ihåg att jag SPECIELLT fotograferade den här skylten för att texten tilltalade mig. Minns nu inte riktigt hur det stod...ska kolla med Richard och lägga in citatet senare. Om nu inte någon läsare kan upplysa oss okunniga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar