tisdag, september 01, 2009

Svininfluensan

Det känns som om jag måste säga nåt om svininfluensan. Denna otäcka, dödshotande(?) sjukdom som ingen verkar kunna ge några egentliga svar om. Tänk om det blir så som man beskrivit det i de värsta skräckscenarierna? Att folk börjar dö, att samhället lamslås, att det inte längre finns någon vårdplats kvar när MITT barn eller MIN man behöver den? Eller JAG? Vad händer med våra barn om vi blir sjuka, Richard och jag? Jag har redan pratat med vänner härnere och försöker "säkra upp" för ett scenario där vi vuxna blir sjuka. Blir barnen sjuka så är ju jag där, men om jag blir sjuk akut? Turligt nog har vi vänner här som "ställer upp" om det värsta skulle inträffa.

Richard har också talat med försvaret och det verkar som om vi också kommer omfattas av "massvaccineringen". Vi är tydligen inte högst prioriterade men kommer att få vaccin. Jag undrar vilka som är i högre riskgrupp än vi? Visst, de som har kroniska sjukdomar, det förstår jag. Men man kan ju inte vistas i en mer internationell miljö än vi. Richard går på en skola med ca 80 nationaliteter representerade. Tänk då att de och deras familjer tar emot besök (som flygit in till Paris och alltså vistats i den "värsta" riskzonen-flygplatsen) kanske någon gång per månad. Läs=smittorisk! Svenska skolan är pytteliten och varje dag träffas mammor och barn i ett litet utrymme som är varmt och fuktigt. Deras pappor (oftast) reser regelbundet och vistas alltså...på flygplatser. Smittorisk! Hur mycket mer RISK kan det bli?

Nej, nu är det handtvätt och alcogel som gäller. Skulle vi få någon gel över får vi väl grogga på den till våren!?!

4 kommentarer:

  1. När får ni tillgång till vaccinet? Här kommer det inte förrän månadsskiftet sept.-okt. Men det ordnar sig nog skall du se. Kramar till er alla/farmor (till de söta små skolbarnen som jag saknar så).

    SvaraRadera
  2. Äh, svininfluensan är inte värre än några av de asiatiska versionerna vi fått från Öst..skrämselpropaganda till följd av att amerikanarna inte ville att deras innevånare skulle åka och kalasa på legala droger i Mexiko...ajajajajajaja

    SvaraRadera
  3. Visst, den är lite jävligare än andra influensor men tagga ner! Det är en influensa, inget annat. Mycket av hysterin är en skicklig PR-satsning från läkemedelsbolagen som ju får möjlighet att utveckla vaccin utan något kostnadstak. Dessutom: ett normalt vaccin tar år att utveckla, det testas i flera omgångar. Nu tar vi fram ett vaccin på några månader - vad vet vi om biverkningar etc. Här i landet säger många sjuksystrar att "först ska vi se 100 000 barn vaccineras, sen väntar vi 10 dagar - sedan vaccinerar vi våra egna barn". Nä, det värsta vi kan göra är att drabbas av panik. Fortsätt leva livet som normalt men tänk lite extra på handsprit etc. /FT

    SvaraRadera
  4. ...forts: det största hotet med den här influensan är att folk knaprar i sig Tamiflu vid minsta snuva. Då blir snart det läkemedlet verkningslöst pga att vi bli immuna, på samma sätt som vi sabbat de flesta antibiotika. Och då har vi inte mycket kvatr. Dessutom ska vi komma ihåg att folk dör av influensa varje år. Jag hörde en siffra att i Sverige har över 10 000 personer redan insjuknat i grisinfluensan, två har dött. Det är en (högt räknat) dödlighet på c:a 0,2 promille. INgen digerdöd direkt...

    SvaraRadera