tisdag, september 15, 2009

Kinesiska?

Igår kom Edward hem med sina två läxor för veckan, franska och svenska. Franskaläxan gjordes klar igår kväll tillsammans med pappa och ikväll fixade jag och Edward bokstavsläxan. Edward verkar tycka det är "kul" med läxor och så länge det går ska jag då uppmuntra detta!

Utöver läxorna hade Edward lånat hem en bok från skolbiblioteket, "Boken om Bagar Bengtsson" av Lennart Hellsing. Tidig 70-talare skulle jag gissa. Den handlar om en bagare som är besatt av att baka, lite som karaktären "kaminmannen" från Killing-gänget (för alla oss som är födda på 60-70-tal). Boken har ett ålderdomligt språk "Bagar Bengtsson här i stan, han har bakat en krokan, och där bodde han med Bullertina Bergis". Ni förstår själva.

När vi kommer till sida 3 och Edward med stor möda stavar sig igenom B-U-L-L-E-R-T-I-N-A titar han på mig och säger på fullaste allvar:

-Nej, nu tror jag det står på kinesiska, mamma!

2 kommentarer:

  1. Gulligt! Bagare Bengtsson fick en pånyttfödelse i vintras då McDonalds gav bort den (& bättre böcker) med happy meal. Vettig leksak för en gångs skull.
    Lite orolig över dina krämpor!
    Sköt om er!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nu har jag fått min glädjeinjektion för dagen/farmor.

    SvaraRadera